پایگاه رسمی پژوهشکدۀ مهرستان (مطالعات حکمرانی)

معرفی مجلۀ سیاست‌نامۀ خانواده

«سیاست‌نامۀ خانواده» معطوف به مسائل بنیادین و روزآمد خانواده و راهبردپردازی در جهت بهبود فرایند سیاست‌گذاری در این حوزه را در قالب ارائۀ جستارهای نظری، رویدادپژوهی و تجربه‌نگاری، خوانش‌های مفهومی و کتابیسم دنبال می‌کند.
1

با وجود تعاریف متعدد از هر مفهوم و کاربردهای بی‌­شمار آن در دانش‌­های مختلف، «حکمرانی»[۱] را عموماً به سکان­داری، جهت­‌دهی و راهبری معنا کرده‌­اند[۲]. فرایندی که اتخاذ تصمیمات مهمی در عرصه­‌های مختلف با هدف نگهداشت یا تغییر یک وضعیت و هر گونه مداخلات سیاستی برای تدبیر امور را شامل می‌­شود. 

گسترش کاربرد مفهوم «حکمرانی» برآمده از این باور است که دولت برای نیل به مقاصد و تحقق سیاست‌هایش به سازمان­‌های دیگر وابسته است. به دیگر سخن، حکمرانی فعلی است که با کنشگران متعدد و متنوع در یک مسیر و مقصد مشخص صورت می­‌گیرد. به­‌طوری­‌که منجر به جابجایی از بوروکراسی سلسله مراتبی به سمت به­‌کارگیری بیشتر بازارها، شبه‌­بازارها، شبکه­‌ها و حلقه­‌های میانی می‌­شود. در این معنا و گستره، حکمرانی م‌ی­تواند برای توصیف هر الگوی راهبری، هم وقتی که دولت به دیگران وابسته است و هم زمانی که دولت نقش اندکی دارد و یا نقشی ندارد به کار رود. در این فضا، حکمرانی مشتمل بر نظام ها، نهادها، هنجارها و شیوه­‌های گوناگون انتظام‌­بخش ناشی از قدرت و اختیارات است که حتی در غیاب فعالیت‌های دولت، هدایت و مدیریت امور جامعه را دنبال می‌­کند.

امروزه برای عموم جامعۀ علمی و سیاست­‌گذاری روشن شده است که دولت در قامت کابین خلبانی که همۀ تصمیم‌­سازی­‌ها را شکل دهد، اطلاق نمی­‌شود. بلکه فرایند تصمیم‌­گیری سیاستی، عموماً درگیری بین نقش‌آفرینان مختلف است که شبکه­‌های سیاستی را شکل می‌­دهند و دولتِ کوچک‌­شده، تنها بخشی از این شبکه به شمار می‌­رود و در وابستگی متقابل و تعاملات مداوم با سایر اعضای شبکه برای تبادل منابع و دستیابی به اهداف قرار دارد.

در حکمرانی شبکه­‌ا‌ی، دولت در یک الگوی پیچیده و چندبخشی از راهبری قرار دارد. در این ساختار، نه سازوکار سلسله مراتب مبنای تنظیم روابط میان کنشگران است و نه مبادلات پولی و مالی. در این سبک و سیاق از حکمرانی، دولت یا حکومت به عنوان یک بازیگر متواضع، فروتنی را تمرین می­‌کند و خود را هم­سطح سایر کنشگران در شبکه تعاملی آنان پایین می­‌آورد. تعامل و همکاری مبتنی بر اعتماد، اجماع و توافق دو یا چندجانبه، انسجام و هماهنگی افقی، یادگیری جمعی، افزایش مشارکت ذی­نفعان و کنشگران در تصمیم‌گیری و در نهایت تسهیل در اجرای سیاست­‌ها.

اگر چه ملاحظاتی از سوی رویکردهای متفاوت در خصوص این سبک جدید از حکمرانی مطرح گردیده و همچنان توافق مشخصی در مختصات مدیریت کارآمد به ویژه با لحاظ الزامات اسلامی وجود ندارد؛ به دلیل خطرات اقتصادی و مقاومت‌­های مردمی در برابر رویکرد از بالا به پایین که کارآمدی و اثربخشی خط­‌مشی‌­ها را با چالش­‌های جدی روبرو می­‌کند، نوعی اجتناب­‌ناپذیری در پذیرش و ترجیح سبک حکمرانی شبکه‌­ای وجود دارد.

به طور خاص، در ارتباط سه ضلع نظام حکمرانی، جامعه و نهاد خانواده با ابهامات و پیچیدگی فزون‌­تری مواجهیم. زیرا از یک سو خانواده در عصر مدرن در زیست مستقل و کارآمد خود دچار افت‌وخیزهایی گردید که باعث شد پای حکمرانی به‌طور گسترده به آن باز شود. از سوی دیگر هدف خودکارآمدی خانواده، پاسداشت هنجارها و محوریت کنش خانواده در ساخت جامعه، مهم و مورد تأکید گفتمان خانواده‌­گرا است و در سویی دیگر به‌­طور فزاینده با حکمرانی به مثابه پدیده­ای ترکیبی، چندحوزه‌­ای و متکثر روبه‌­رو هستیم که آرایش ذی‌نفعان و شبکه­‌های سیاستی را شامل می‌­شود.

اندیشه‌­ورزی در این ابعاد به هم تنیدۀ معطوف به خانواده اگر چه امر نوینی به شمار نمی‌­آید، همچنان از ملزومات فهم دقیق حکمرانی بر مدار خانواده با لحاظ قابلیت‌­ها، مداخلات و نقش­‌آفرینی‌­های مختلف است که بتواند به ارائۀ راهبردها و پیشنهادات سیاستی برای بهبود مدیریت امور این نهاد بنیادین بیانجامد.

سیاست­‌نامه‌­نویسى در پیشینۀ تاریخی، ابزاری بوده که به وسیله آن، مسیرها و شیوه‌­های حفظ اقتدار و مشروعیت قدرت سیاسى ارائه می‌شده تا قدرت حاکم هرچه بیشتر نزد مردم توجیه‌‏پذیر شود. امروزه مهم‌ترین رسالت سیاست­‌نامه‌­ها توجه دادن اندیشه­‌ورزان و سیاست­‌گذاران به مسائل موجود اجتماعی و ارائۀ راهبردهای تدبیر مسئله بوده و برخی از مبانی و زمینه­‌های معرفتی جریان سیاست‌­نامه‌­نویسی در ایران عبارت از «توأمان بودن دین و سیاست، معادباوری، عدالت­‌طلبی، واقع‌­گرایی، اخلاق‌­مداری و سعادت­‌طلبی» است[۳]. «سیاست‌­نامۀ خانواده» نیز معطوف به مسائل بنیادین و روزآمد خانواده و راهبردپردازی در جهت بهبود فرایند سیاست­‌گذاری در این حوزه را در قالب ارائۀ جستارهای نظری، رویدادپژوهی و تجربه‌­نگاری، خوانش­‌های مفهومی و کتابیسم دنبال می­‌کند.

 

 

 

[۱]. Governance

[۲]. ذوالفقارزاده، محمدمهدی (۱۳۹۹)، درسنامه حکمرانی، تهران: مرکز آموزش مدیریت دولتی.

[۳]. مقدم، سعید (۱۳۹۳)، بررسی روش­‌شناسی بنیادین سیاست‌­نامه‌­نویسی در دورۀ میانه، نشریه معرفت فرهنگی اجتماعی، شماره ۲۰، ۲۷- ۴۶.‌

آخرین اخبار

MBA مدیریت حرفه‌ای مدرسه

پژوهشکده مهرستان دانشگاه اصفهان برای اولین بار در کشور اقدام به برگزاری دوره تخصصی و مهارت محور مدیریت حرفه‌ای مدرسه می‌کند.

ادامه مطلب

نشست تخصصی تاملی درباره نوجوانان

پژوهشکده مهرستان، همزمان با هفته پژوهش و فناوری نشست تخصصی با عنوان تاملی درباره نوجوانان در تاریخ ۱۲ آذر ۱۴۰۲در تالار صائب دانشکده ادبیات دانشگاه اصفهان با حضور جمعی از اساتید و دانشجویان برگزار کرد.

ادامه مطلب

ما را دنبال کنید